エカフェ電力小委員会へ資料提出

 エカフェ(国連アジア極東経済委員会)産業貿易委員会の下部機関である電力小委員会は、3月7日からインドのバンガロールで開催され、わが国からは九州通産局公益事業部長瀬川氏ほか5名が代表として出席した。今回の電力小委員会は設置以来8回目のものであるが、はじめて議題のなかに“原子力発電の利用について”なる項目があげられたので、2月末原子力局は通産省公益事業局と協力の下に、これに提出すべきわが国の資料を作成した。この資料は席上瀬川代表より発表されるとともに各国代表へ配付されたが、わが国としてはもとよりまだ原子力発電の具体的な計画がないので、これまでの原子力開発体制の整備状況等、原子力発電の背景となるべき分野の実情を解説したにとどまる。この提出資料については、2月17日第14回定例委員会においてあらかじめ審議され、各委員の意見が取り入れられている。

 以下に日、英両文で掲げておく。


日本の原子力利用体制

A 原子力利用の管理機構

 日本における基礎物理(原子核物理学をふくむ)の研究の歴史ほきわめて古く、すでにこ戦前から理論物理の面で世界的な業績を生んでいることは周知のとおりである。しかし原子力平和利用の問題を検討する機関が正式に設けられたのは、1954年5月内閣に置かれた原子力利用準備調査会に始まる。この調査会は政府の諮問機関として爾来1年半にわたり、日本の原子力研究開発の方針と手段を審議してきた。その後新しい事態に処するため、この調査会は1955年末をもって解消し、新たに日本における原子力行政の最高機関として原子力委員会が1956年1月1日から発足した。同時に原子力行政の事務の担当機関として、総理府原子力局が設けられた。原子力委員会は日本の原子力基本政策を審議決定L、これを総理大臣に勧告する権限をもっている。その組織ほ国務大臣を委員長とし、国会の同意を得て総理大臣より任命される4名の委員をもって構成される。

B 原子力関係法規

 日本の原子力に関する基本方針を定める法規として、原子力基本法が、1956年1月1日から施行されている。同法において、日本の原子力開発利用は、平和目的に限り、民主的に運営し、自主的に行い、成果を公開し、国際協力に貢献するという基本方針が明示されている。

 また同法においては、原子力委員会、原子力研究所、原子燃料公社を置くことを定めている。

 また同法にもとずき、原子力研究所法、原子燃料公社法及び核原料物質開発促進法等が現在開会中の国会にかけられる予定であるし、その他必要な法規も順次準備中である。

C 研究開発の現状

 従来わが国でも通産省が中心となり、国内における黒鉛、重水等の原子力資材の研究開発を実施しているほか、マニュプレータおよび原子力関係計測器等の製作にも着手している。一方原子力に関する中央研究機関としては、財団法人原子力研究所が、1955年11月末に発足した。同研究所は目下、敷地の選定、人員の整備及び日米原子力協定にもとずきウォーターボイラー型原子炉1基(熱出力58kWていど、1956年中に設置する)CP−5型原子炉1基(熱出力1,000kWていど1957年中に設置する)を設置する準備を進めている。

 原子力基本法に基ずく原子力研究所法が成立した後においては、同研究所は同法にもとずく特殊法人の原子力研究所に変更される予定である。

 なお、日本においては原子核物理学に関する実験研究は戦後一時中絶したが、その後復活し、現在あるサイクロトロンとしては科学研究所(4MeV)、大阪大学(12MeV)、京都大学(16MeV)および東京大学(4MeV)のものが運転中もしくは完成しており、さらに1955年7月以来建設中の国立原子核研究所には近く純国産の70MeVのシンクロサイクロトロンが設置されることになっている。

 また日本においては、放射性アイソトープの利用も、医学、農業の分野では早くから行われており、最近では工業分野における利用も急速に拡大しつつある。これがためアイソトープの輸入高は年間約3,000万円にのぼり、世界有数の地位を占めている。

D 原子力関係予算

 1954年度および1955年度の2燃間の原子力関係政府予算は合計6億円程度であったが、1956年度においては、36億2,000万円を予定し、特に前記原子力研究所の至急整備と技術者の訓練養成に重点をおいている。

E 原子力平和利用に関する民間研究体制

 原子力平和利用に関しては従来から各民間企業の内部において研究調査が行われていたが、その後これらの企業がそれぞれのグループ(たとえば電力関係、重工業関係、船舶関係等)を組織し共同して研究をすすめる傾向を示すにいたり、さらに近くこれらの団体が統合され、それに民間原子力関連産業も参加して、強力な民間団体として、社団法人日本原子力産業会議が発足する予定である。

 なお、特に電気事業界の原子力発電に対する動きを見るならば、電源開発株式会社、九電力会社においても、社内にはそれぞれ原子力発電について調査する組織を持っている。また電力会社の団体たる電気事業連合会には原子力発電連絡会があって、電力会社の原子力発電に関する意見の取りまとめ等を行っている。

F 日本における長期電力需給想定からみた原子力発電への期待

 日本における電力需要は増加の一途をたどり、最近数年間は平均年9%の増加率を示している。経済5ヵ年計画に基づき計算した電力需要想定では、1960年度までの需要の延びは年率6.3%とされ、それから先の増加率を年5%、4%と次第に逓減するものと想定しても、15年後には現在の約2倍、20年後には現在の約2倍半の需要量に達するものと推算される。この需要をまかなうためには今後も引き続き毎年100万kWていどの電源開発を続けていかなければならないが、水力については、日本の公称包蔵水力22×106kWの内ちおもな経済的地点は今後15年ないし20年ていどで開発しつくされる見込であり、また他方火力発電については、日本の石炭賦存状態からみて量的にも質的にも価格の面からも限度があるので、火力発電もまた今後10年を出ずしてこれらの面から限界に到達するものと思われる。

 この観点から、今後数年以内に動力用実験炉(Power Demonstration Reactor)を設置し、できるだけ早期に原子力発電の実用化を図り、10年以降には相当の規模で原子力発電を開発して電力供給の一翼を担いうるよう準備態勢を急ぐ必要があると考えられている。


Atomic Energy Utilization in Japan

A. Administrative Organization For Atomic Energy Utilization

 The study of fundamental physics (including nuclear physics) was started in comparatively early days in Japan and it has been weil known that the fruitful attacks on the problems in theoretical physics were brought up to an advanced level comparable with the other advanced countries in the world before the World War II.

 However, the first official organ established, to undertake the studies and investigations of the peaceful use of atomic energy was the Preparatory Council on Peaceful Uses of Atomic Energy established in the Cabinet in May 3.954. This Council had. made thorough deliberations on the policies and measures for the research and development of atomic energy in Japan, which was continued over one and a half years since then.

 To meet the racent situation and requirements, this Council was dissolved at the end of 1955, and the Atomic Energy Commission was newly inaugurated, on January 1, 1956, as the supreme administrative organization for atomic energy in Japan; At the sametime, the Atomic Energy Bureau was established in the Prime Minister's Office, as an administrative agency to carry out general admistrative functions regarding atomic energy.

 The Commission is authorized, to make deliverations and determinations of fundamental poiicy for atomic energy and make recommendation to the Prime Minister of its decision. The Commission is composed of a Chairman, who shall be ft Stale Minister, and four members who shall be appointed by the Prime Minister with the consent of the Diet.

B. Atomic Energy Law and related regulations

 The Basic Atomic Energy Law to effectuate the fundamental national policy for atomic energy in Japan was promulgated on December 19, 1955 (effective January 1, 1956). In the Law, it is declared. that the development and utilization of atomic energy in this country shall be limited to peaceful purposes only, and they shall be made under democratic administration, independently, and the results shall open to the public and they shall contribute to international co-operation.

 The Law also provides for the establishment of the Atomic Energy Research Institute and the Nuclear Fuel Corporation, in addition to the Atomic Energy Commision.

 In accordance with the Atomic Energy Law, the bills for the Atomic Energy Research Institute Law, the Nuclear Fuel Corporation Law, and the Source Material Development Promotion Law are scheduled to be submitted to the present session of the Diet, and necessary rules and regulations are now being prepared.

C. Present Status of Research and Development

 In the past, research and development of neccessary materials such as graphite and heavy water for atomic energy development has been carried out in this country, mainly by the Ministry of International Trade and Industry, Manipulators and measuring instruments neccessary for atomic energy work are being manufactured.

 While as a central research organization for atomic energy, the Atomic Energy Research Institute, Inc. was established at the end of November 1955. This Institute is now making Selection of site for reactors and laboratory, preparation of personnels and necessary procedure and preparation for the installation of a Water Boiler type Reactor (about 50 kW in heat capacity-scheduled to be installed in 3.956) and a CP-5 type Reactor (about 1,000kW in heat capacity- scheduled to he installed in 1957) which are to be imported from the United States in accordance with the bilateral agreement for Atomic Energy between Japan and the United States of America.

 When the Atomic Energy Research Institute Law becomes effective, the present Institute Inc. will be reorganized into a special public Corporation in accordance with the Law.

 In Japan, studies and experiments on nuclear physics had been suspended for a while after the termination of the World War II. In the meantime, they were restarted.

 At Present, the following cyclotrons are being operated or completed ; Scientific Research Institute (4 Mev), Osaka University (12 Mev) Kyoto University (3,6 Mev) and Tokyo University (4 Mev).

 Furthermore, a synchrocyclotron (70 Mev) which is under construction with indigenous materials and technique will be installed at the National Nuclear Laboratory. The constructions of this laboratory was started in July 3,955- In Japan, applications of radioisotopes in medical and agricultural fields had been carried out from early days, and their application in industrial fields have been rapidly expanded recently.

 This expanded utilization of isotope have increased imports up to about 30 million yen a year, which ranks at comparatively high level in the world.

D. Budget for Atomic Energy Programs.

 The total amount budgetted for the two fiscal years of 1954 and 3.955 for the atomic energy program was about 600 million yen, but the amount budgetted for 1956 will be increased up to 3,620 million yen. With this amount, the early completion of the above-mentioned Atomic Energy Research Institute and the training of scientists and engineers are mainly contemplated.

E. Civilian Participation in Peaceful Use of Atomic Energy.

 Studies and investigations for the peaceful use of atomic energy have been carried out by some groups in private enterprises', but recently these groups in different kinds of industries have been integrated into specialized groups (such as electric power group, heavy industry group, shipbuilding group etc.), and they are tending to make coordinations in studies and investigations on common problems.

 Under such circumstances, Japan Atomic Industrial Forum, Inc. is going to be established SB a powerful private organization, and the above-mentioned study groups and various kinds of private industries, having interests in atomic energy development, will participate in the Forum.

 Particularly, electric utilities in Japan are observed to have special interest in the development of atomic power generation ; the Electric Power Development Company and the nine electric power companies have their own study organizations for atomic power generation respectively in the companies.

 In addition to them, there is a liaison agency in the public utilities council which is a liaison organization between the utilities and the opinions and problems for atomic power generation are being collected and regulated.

F. Expectations for atomic power generation from the view-point of a long-range forecast of power demand and supply in Japan.

 The power requirement in Japan is registering a growing trend, showing an average annual rate of increase of 9% during the period of the recent several years.

 According to the 5 Year Economic Program, it is estimated that power requirement will increase at an annual average rate of 6.3% until I960. Although further forecast after I960 is difficult, the annual increase rate seems to decline gradually in the future. Even in case of the rate gradually decrease down to 5%, then 4%, the nation's power requirement will be doubled in 15 years, and 2.5 times in 20 years. To meet such future power requirements, it is necessary to continue to develop about one million kilowatts of capacity annually, while the exploitation of Japan's hydro and coal resources is reaching the limit.

 As for hydro power resources, the total potential hydro power resources officially estimated is 22 million kilowatts, of which major economical sites will be mostly developed within 15 to 20 years from now, if the development would be continued at the present rate. On the other hand, judging from the meager deposit of coal in this country, the amount of coal available for coal-fired power generation has some limits, qualitatively and qualitatively as well as from the view point of coal price. Therefore, coal-fired power generation is considered to reach its limits, physically as well as economically, within 10 years henceforth, From these view points, it is considered necessary to construct Power Demonstration Reactors within a few years from now and realize economical atomic power generation as early as possible, in order to make thorough preparation to be capable of supplying part of power requirement by the development of atomic power generating plants of considerable size after 10 years from now.